w ,

Spring Boot część 1 – Czym jest i jak zacząć?

Spring Boot
Spring Boot

Spring Boot jest to rozwiązanie convention-over-configuration bazujące na Springu. Główne korzyści jakie dostarcza nam ten framework to:

  • Łatwość uruchomienia – paczka projektu posiada wbudowany serwer i inne niezbędne komponenty, które są potrzebne do uruchomienia aplikacji.
  • Automatyczna konfiguracja – do uruchomienia zasadniczej aplikacji nie jest wymagana żadna dodatkowa konfiguracja. Dodanie własnej jest opcjonalna dla osiągnięcia innych/nowych korzyści.
  • Szybkość – tworzenie aplikacji z wykorzystaniem Spring Boot jest uproszczone co przekłada się szybszy i łatwiejszy proces developmentu.

Jak stworzyć aplikacje w Spring Boot?

Istnieje gotowe narzędzie, które pozwala na generowanie projektu, jest nim Spring Initializr:

Spring Initializr
Generator projektu – Spring Initializr

Zasadnie pola jakie można wypełnić:

  • Group – nazwa pakietu (widoczna w drzewie plików projektu).
  • Artefact – nazwa skompilowanego projektu.
  • Dependencies – zależności/zewnętrzne biblioteki rozszerzające możliwości projektu.

Hello Word w Spring Boot

Do stworzenie pierwszej aplikacji „Hello World” wystarczy skorzystać z generatora. Jedyną rzeczą, którą należy uwzględnić to dodanie zależność Web w sekcji Dependencies.

Wybór zależności projektu
Wybór zależności projektu

Biblioteka ta umożliwia budowanie aplikacji internetowych. Po wykonaniu tego kroku wystarczy go rozpakować i uruchomić w środowisku programistycznym np. IntelliJ IDEA.

Dobrą praktyka tuż po zaimportowaniu projektu jest jego przebudowanie (operacja clean&build).

Uruchomienie aplikacji Spring Boot w IntelliJ
Uruchomienie aplikacji w IntelliJ

Po otworzeniu projektu dostępna jest klasa uruchomieniowa. Klikając na niej PPM i wybraniu run uruchomi się pusta aplikacja.

Warto przyjrzeć się strukturze kodu klasy uruchomieniowej:

// wykorzystywane zaleznosci

import org.springframework.boot.SpringApplication;
import org.springframework.boot.autoconfigure.SpringBootApplication;

// adnotacja wskazujaca, ze jest to aplikacja Spring Boot
@SpringBootApplication
public class HelloApplication {

    public static void main(String[] args) {
        // uruchomienie aplikacji
        SpringApplication.run(HelloApplication.class, args);
    }
}

Czas napisać własna klasę wyświetlająca napis Hello World!

W tym celu utwórz nową klasę wzorując się na tym fragmencie kodu:

package pl.bykowski.hello;

import org.springframework.web.bind.annotation.RequestMapping;
import org.springframework.web.bind.annotation.RestController;

// rodzaj beana (typu klasy zarządzanej przez Spring)
@RestController
public class HelloWorld { // nazwa klasy 

    // wskazanie pod jakim adresem dostepna jest metoda
    @RequestMapping("/hello")
    // sygnatura metody
    public String hello() {
        // zwracana wartosc przez przeglądarke 
        return "Hello World! :)";
    }
}

W kodzie zostały wykorzystane dwie kluczowe adnotacje:

  • @RestController – wskazujący na to, że zarządzanym beanem jest kontroler (więcej wyjaśnień w kolejnej części kursu).
  • @RequestMapping – wskazuje pod jakim adresem dostępna jest metoda.

Aplikacja zostanie uruchomiana lokalnie. Domyślnie uruchamia się pod adresem:
http://localhost:8080/

Parametr przekazany w adnotacji metody webowej to /hello, dlatego też wywołanie jej powinno wystąpić z localhost:8080/hello

Pod standardowym uruchomieniu aplikacji, widzimy rezultat w przeglądarce:

Hello World w Spring Boot
Aplikacja Hello World

Dalsze kroki

W kolejnej części dowiesz się więcej na temat zarządzania beanami oraz adnotacjach stosowanych w Spring Boot.
Cały kurs opisujący mechanikę i działanie Spring Boot od podstaw znajdziesz tutaj: Kurs Spring Boot

Szkolenie Spring Boot

Zapraszam Cię na mój kanał gdzie regularnie tworzę materiały dotyczące tego frameworka. Cześć z nich jest od podstaw, istnieje też sporo dla zaawansowanych programistów. Zachęcam Cię do przejrzenia mojego kanału YouTube:

Natomiast nowe i profesjonalne materiały do nauki Spring Boota dostępne są na akademiaspring.pl

Napisane przez Przemysław Bykowski

Przemysław Bykowski, inżynier oprogramowania

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie…

Projektowanie zorientowane na użytkownika

Spring Boot

Spring Boot część 2 – Adnotacje i obiekty zarządzane