Projektowanie zorientowane na użytkownika jest to zbiór zasad i reguł, które mają na celu zaspokojenie pewnych aspektów jakościowych klienta usługi. Projektując system warto o nich pamiętać, bo miarą dobrego systemu jest nie tylko jakościowe rozwiązanie programistyczne ale też zadbanie o użytkownika.
W obrębie wszystkich terminów i pojęć związanych z paradygmatem projektowania systemu zorientowanego na użytkownika, do kluczowych należą:
Usability (Użyteczność)
Pozwala konsumentowi osiągnąć cel. System, punktu widzenia użytkownika, powinien być jak najprostszym. Użytkownik korzysta z systemu w jakimś celu. Pozwól mu go osiągnąć w łatwy sposób.
User experience (Doświadczenie użytkownika)
Jest to miara efektywności i satysfakcji, jaką uzyskał klient po osiągnięciu wyznaczonego celu. System tym użyteczniejszy, im konsument łatwiej i z większą przyjemnością ukończy proces postępowań.
Serviceability (Obsługa serwisowa)
Jest to system zgłaszania uwag, błędów, sugestii przez użytkownika. Pozwól użytkownikowi wypowiedzieć się na temat usługi, z której korzysta. Dzięki temu masz możliwość spersonalizowania systemu do wymogów konsumenckich.
Learnability (Przyswajanie)
System prosty i przede wszystkim intuicyjny w obsłudze. Program trudny, skomplikowany oraz taki, który wymaga nauki, może być zniechęcający dla użytkownika. Jeśli Twój system przestawiłeś w najprostszy dostępny sposób, a mimo tego wymaga wprowadzenia dla możliwości korzystania z niego, postaraj się o prosty i behawioralny samouczek.
Efficiency (Wydajność)
Określa się go jako miarę zaspokojenia potrzeb użytkownika i bezproblemowej obsługi systemu. Im użytkownik potrzebuje mniej informacji na temat działania systemu (gdyż jest w stanie domyślić się jego działania), tym serwis jest lepszy. Dodatkowym plusem wysokiej efektywności jest zmniejszenie zapotrzebowania konsumenta na kontakt z suportem, co zmniejsza koszt utrzymania systemu.
Memorability (Skojarzenie)
Zapamiętanie i kojarzenie, rozpoznawanie serwisu. System powinien dobrze kojarzyć się użytkownikowi. Konsument powinien dobrze rozpoznawać logo, czcionki, kolory, jakie znajdują się w naszym serwisie. A przy korzystaniu z niego czuł się komfortowo i swobodnie.
Error (Błąd)
System powinien być wolny od błędów. Chociaż to niemożliwe, to jednak należy pamiętać o obsłudze. System powinien reagować na ich wystąpienie w taki sposób, aby nie przerazić użytkownika. Poinformować o zdarzeniu oraz dać możliwość alternatywnej nawigacji. Niestety, w wielu przypadkach tak nie jest i użytkownicy, po pojawieniu się błędu, kończą swoje działanie w systemie.
Satisfaction (Zadowolenie)
Usatysfakcjonowanie klienta z tego, że używa tego a nie innego systemu. Udowodnij i unaocznij konsumentowi, że Twój system ma przewagę i jest bardziej wartościowy od konkurencyjnych dostępnych na rynku.